Zima

zima

Zima to … skomplikowane. Brak słońca ( a w tym roku i śniegu), mróz i  ponury krajobraz za oknem nie wprawiają nas w szampański humor. W tym czasie często rozleniwiamy się i marzymy jedynie aby po pracy wskoczyć na kanapę pod kocyk i zjeść coś ciepłego,  często obojętnie co, byle szybko i dużo. Nie wolno jednak zapominać  o tym, że nawet zimowe posiłki mogą być kolorowe i smaczne.  I oto w tym wszystkim chodzi! Przebrnijmy przez zimę ze smakiem.

Co jest zimą najlepsze:

  1. Owoce cytrusowe – to dla nas najlepszy czas na cytrusy! Grejpfruty, pomarańcze, mandarynki, cytryny powinny obowiązkowo znaleźć się codziennie na naszym stole. Wcale nie dlatego, że mają najwięcej witaminy C. Systematyczne jedzenie jednego grejpfruta dziennie chroni przed nowotworami i chorobami serca. Sok z jednej cytryny złagodzi zgagę. Olejki eteryczne uwalniające się podczas obierania mandarynki czy pomarańczy odprężą i poprawią nastrój.
    Latem też są u nas cytrusy. Ale wtedy przypływają z daleka – z Południowej Afryki i Ameryki, Australii. Owoce sprzedawane w zimie dojrzewają teraz na półkuli północnej. Najczęściej można kupić hiszpańskie, tureckie lub izraelskie owoce. Cytrusy zza oceanu płyną kilka tygodni, europejskie trafiają na nasze stoły w ciągu 2–5 dni od zbioru. Są świeże i bardziej wartościowe, bo nie wymęczone podróżą.
  2. Bakalie - nie zapominajmy o orzechach i suszonych owocach. Zima nie spowoduje, że zabraknie ich w sklepach, a nawet ich ceny spadną. Dodawajmy je do porannej owsianki lub zjedzmy kilka jako przekąskę. Mają w sobie witaminę E, która działa przeciw utleniająco i cynk, który wzmacnia odporność. Z pewnością zagoszczą w świątecznych ciastach.
  3. Banany - mimo, że banany sprowadzane są do nas z daleka i dostępne cały rok, ich najatrakcyjniejsze odmiany, te o najlepszym smaku i najniższej cenie, dostępne są od początku października do końca lutego. Zaskoczeni?
  4. Szpinak – mimo, że śnieg za oknami zaczynamy zauważać pojawiającą się w sklepach zimową odmianę szpinaku. Do marca nie powinien zginąć ze sklepowych półek.
  5. Buraki – są często niedocenianym warzywem. Mają mnóstwo kwasu foliowego, żelaza, potasu, wapnia i magnezu. Sok z buraków zapobiega anemii, ma silne działanie antynowotworowe i neutralizuje rozwój wolnych rodników. Aby jak najwięcej skorzystać z dobroczynności buraków nie gotujcie ich, a upieczcie i dopiero na koniec obierzcie ze skórki. Okres na nie trwa do końca roku. Buraki kojarzą się wybitnie z zimą ponieważ są niezbędne podczas świąt Bożego Narodzenia.
  6. Mięso - absolutnie podstawowymi i zalecanymi produktami podczas zimowej diety są wszelkiego rodzaju mięsa.  Ta pora roku pozwala na większe ich spożycie, gdyż to one właśnie chronią nasz organizm przez niskimi temperaturami. W zimie najlepiej smakują w aromatycznych, gorących gulaszach. Absolutnym zimowym hitem jest polska pieczona gęś !
  7. Ryby – to doskonałe źródło białka oraz tłuszczy, szczególnie zdrowych tłuszczy nienasyconych. W święta na naszych stołach z pewnością zagości karp, którego mięso jest soczyste i bogate w białko, oraz śledzie w każdej postaci. Słodkowodne  ryby zwiększają poziom serotoniny (hormonu szczęścia), działają antydepresyjnie. Mają też witaminy z grupy B (wspomagają pracę układu nerwowego, poprawiają pamięć i koncentrację). Po ryby sięgajmy więc częściej zimą, gdy dopada nas chandra.
  8. Słodkości - zimą kuszą nie mniej niż latem. Bożonarodzeniowe pierniki , makowce i serniki to bogactwo przypraw korzennych i bakalii.  W karnawale przyjdzie czas na puszyste pączki z aromatycznym nadzieniem i kruche, cieniutkie jak papier faworki.  A w niedzielny zimowy poranek nie ma nic przyjemniejszego jak ciepła, drożdżowa bułeczka z cynamonem.

 

 

2 Komentarze

  1. Banany, cytrusy, buraki… Oj wychodzi na to, że dzisiaj spałaszowałem wiele produktów, które wskazane są zimą. Z buraków była pyszna, pożywna i przede wszystkim treściwa, cieplutka zupa z dodatkiem ziemniaków. A na deser krem z bananów z dodatkiem czekolady – tak na poprawę nastroju. A mandarynki jako mała przekąska.

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone *.